Блог учительки української мови та літератури Рябоконь Ольги Вікторівни
Головна сторінка
Про автора
Самоосвіта, досягнення
Віртуальні екскурсії
Українські мультфільми
Інтерактивні вправи з української літератури
Інтерактивні вправи з української мови
Поради батькам школярів
Українознавча скарбничка
Історична скарбничка
Усі книги у твоїй кишені!
Користуймося фразеологізмами!
Наголошуймо правильно!
Говорімо грамотно!
Освітні інтернет-ресурси
Дистанційні уроки
Дистанційне навчання (для учнів)
Майстер-клас "Основи медіаграмотності на уроках ук...
Атестація 2021
Критерії оцінювання
Без розуму ні сокирою рубати, ні личака в'язати. Борода не робить мудрим чоловіка. В умілого і долото рибу ловить! Вік живи — вік учись. Вчення в щасті красить, а в нещасті тішить. Вченому світ, а невченому тьма. Гарно того вчити, хто хоче все знати. Голова без розуму, як ліхтарня без свічки. Голова не на те, щоб тільки кашкет носить! Грамоти вчиться — завжди пригодиться. Грамотний — видющий і на все тямущий. Дарма, що малий, а й старого навчить! Де старий спотикнеться, там нехай молодий добре напнеться! Дивиться рідко, та густо бачить. Догана мудрого більше стоїть, як похвала дурного. Жалів вовк кобилу лишив хвіст та гриву. За битого двох небитих дають, та й то не беруть. За дурною головою рукам і ногам немає спокою. За одного вченого дають десять невчених. За одного грамотного сім неграмотних дають. Знає, на чім світ стоїть! Знання робить життя красним. І з сивою бородою не все розум приходить! І сила перед розумом никне! Книга вчить, як на світі жить. Кожна голова має свій розум. Кожна пригода — до мудрості дорога. Людей питай, а свій розум май! Молоде орля, та вище старого літає! Мудра голова не дбає на лихі слова. Мудрій голові досить два слова! Мудрий не все каже, що знає, а дурень не все знає, що каже. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Найшла коса на камінь. На те й голова, щоб у ній розум був. Навчай інших — і сам навчишся. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить. Наука не йде на бука! Наука не пиво: в рот не віллєш! Науки ні вода не затопить, ні огонь не спалить. Незнайко на печі лежить, а знайко по дорозі біжить. Не бажай синові багатства, а бажай розуму! Не суньте рило не у своє діло ((рос.) Не суньте нос не в свой вопрос) Не краса красить, а розум. Не кажи гоп, поки не перескочиш. Не лінися рано вставати та змолоду більше знати! Не на користь книжку читать, коли вершки лише хапать. Не перо пише, а розум. Не питай старого, а бувалого. Обіцянка - цяцянка, а дурневі радість. Один розум добре, а два ще краще! Одна розумна голова добре, а дві ще краще! Око бачить далеко, а розум ще дальше. Перемагай труднощі розумом, а небезпеку — досвідом! Пташка красна своїм пір'ям, а людина — своїм знанням. Треба розумом надточити, де сила не візьме. У сусіда ума не позичиш. Усякому на старість розуму прибавиться. Учений іде, а неук слідом спотикається. Учись змолоду — пригодиться на старість! Учись — на старість буде як нахідка! Розумний батько сина опитати не соромиться. Розумний всякому дає лад. Розумну річ приємно й слухать. Розум — скарб людини. Сила без голови шаліє, а розум без сили мліє. Сила та розум — краса людини. Сила уму уступає! Скільки голів, стільки й умів! Старого горобця на полові не обдуриш. Хороший рибак по кльову мусить знати, як рибку звати. Хто вчиться змолоду, не зазнає на старість голоду. Хто грамоти вміє, той краще сіє. Хто добре учиться, той буде й добре робить. Хто знання має, той мур зламає. Хто людей питає, той і розум має. Хто хоче багато знати, тому треба мало спати. Чого Івась не навчиться, того й Іван не буде знати. Чоловік розуму вчиться цілий вік. Шануй учителя, як родителя! Щастя без розуму — торбина дірява. Що в молодості навчишся, то на старість як знайдеш. Що голова, то й розум! Що знаєш, що вмієш, те за плечима не носить. Щоб часом дарма не блудить, чужого розуму питайся. Як одступиш од грамоти на аршин, то вона од тебе на сажень. Яка головонька, така й розмовонька! Які літа — такий розум!
вівторок, 6 березня 2018 р.
Жіноче свято...
Як (не) варто проводити заходи до дня 8-го березня у школах
Святкування 8-го березня в українських дитсадках та школах – це апофеоз стереотипного уявлення про жінок. Майже усі знайдені мною сценарії ґрунтуються на двох жіночих ролях: «прекрасної статі» (леді) та «Берегині/господарки». Мені не вдалося знайти жодного сценарію, де йшлося би про творчі чи особистісні досягнення дівчат та жінок.
«Прекрасна стать».
«Дівчинка має бути гарною» ‒ цей припис є складовою чи не усіх ланок соціалізації дівчат – сім’ї, дитсадка, школи, університету. Дівчина, жінка – окраса, покликана милувати око. Решта її якостей є вторинними. Ось, наприклад, музичний керівник дитсадку з міста Кривий Ріг пропонує такий
початок заходу
:
1-й хлопчик. А чому на наше свято запізнилися дівчата?
2-й хлопчик Де вони поділися? Чому так забарилися?
3-й хлопчик: Я здогадуюся, друзі, ранок у дівчат в напрузі:
Гарні сукні треба одягти, макіяж святковий нанести!
Всі разом: Тож зустрічаємо красунь – дівчаток!
Або ось фрагмент
відкритого виховного заходу
до дня 8-го березня:
Ведучий 1. Як на мене, жінка завжди повинна бути гарною, чарівною, загадковою. Така вже наша природа.
Ведучий 2. Вони ж навіть в магазин, за два кроки від дому не вийдуть з ненафарбованими губами. І не останню роль у зовнішньому вигляді відіграє зачіска.Завдання «Заплети косу».
У цьому ж сценарії ведучий говорить такі слова: «
Українська жінка в усі часи славилась своєю чарівною вродою, ніжністю, тендітністю. І всім нам так хочеться, щоб це помічали і цінували наші чоловіки
».
У
цьому сценарії
для дитсадка пропонується конкурс «Збери маму на роботу». Для нього на столиках розкладають сумочки, дзеркала, помади, намиста, шарфи і кліпси. За сигналом дівчата повинні нафарбуватися, надіти прикраси і, склавши все в сумочку, добігти до «роботи».
ЩО ХОВАЄТЬСЯ ЗА ЗВЕЛИЧЕННЯМ ЖІНОЧОЇ ВРОДИ?
Дівчата та жінки не вважають себе достатньо гарними, що знижує їх самооцінку та погіршує їх здоров’я:
·
серед тих молодих людей, хто вважає зовнішність чинником життєвого успіху дівчат – 67%, хлопців – 33%;
·
більше половини дівчат-підлітків старше 14 років вважають власну вагу надмірною та кожна четверта з них обмежує себе в харчуванні з метою схуднення (за даними
Інституту соціальних досліджень імені О. Яременка 2014 року
),
·
за приблизними підрахунками близько 1% дівчат та жінок в Україні мають розлади харчової поведінки.
Суспільство знецінює особистісні досягнення жінок.
Жінка – окраса, вона має милувати (передусім чоловіче) око, її тіло постійно оцінюють та споглядають. Жіноче тіло – чи не найпоширеніший атрибут реклами товарів від сантехніки до автомобілів. Особистість та професійні досягнення жінки є вторинними: медіа завзято смакують подробиці зовнішнього вигляду жінок у політиці та державному управлінні. Варто тільки згадати медійні матеріали на кшталт «
32-річна блондинка стала в.о. голови Харківської ОДА
» чи
«Якими таємними вміннями володіє спокуслива заступниця Авакова»
.
«Індустрія краси» робить жінок біднішими
.
Витрати на косметику, дієти і фізичні вправи, догляд за шкірою, продукти для волосся й косметичну хірургію сягають у світі 160 млрд. доларів на рік, що становить приблизно 6 річних бюджетів України.
«Берегиня/господиня».
Ігри на кшталт «вдягни ляльку», «звари суп» тощо для перевірки господарських навичок дівчат ‒ незмінний атрибут заходів до дня 8-го березня. Ось, у цьому сценарії для дітей старшого дошкільного віку дівчатка танцюють таночок з бутафорськими віниками (!), а після цього співають:
Чисто ми в кімнаті приберем,
Мамі подаруєм допомогу.
Віники у руки ми візьмемо,
Разом підметемо ми підлогу.
Пр..: Замете мій віник по усіх кутках,
Кожну прибере сміттинку.
Так працює віник у моїх руках –
Все блищить уже через хвилинку.
Ось у цьому сценарії дівчатам пропонується конкурс «Шеф-кухар»:
Ведучий 1: У конкурсі «шеф-кухар» нашим учасницям доведеться вразити нас своїм знанням кухні.
Ведучий 2: У нас є чарівна каструлька, в ній знаходяться паперові картки з літерами. Кожна учасниця навмання виймає картку.
Ведучий 1: Потім за моїм сигналом, ви починаєте писати назви загальновідомих страв, які починаються з букви, що написана на картці. На все про все – 3 хвилини.
А ось конкурс
«Галантний кавалер».
«
Для цього конкурсу знадобляться фартухи, хустки, квіти (можна взяти штучні) – за кількістю учасників. Дітей розбивають на пари хлопчик + дівчинка і відзначають стартову лінію, на якій стають беруть участь пари. На лінії фінішу ставляться стільці за кількістю пар, на кожен стілець кладеться фартух, хустка і квітка. По сигналу ведучого хлопці біжать до стільців, беруть фартух, повертаються до дівчаток і надягають на них фартух. Потім вони так само біжать за хусткою і за квіткою. Підбігши з квіткою до дівчинки, хлопчик повинен стати на одне коліно, вручити їй квітку і сказати: “З святом!” Критерій перемоги в цьому конкурсі – не швидкість, а галантність і турбота. Якщо хустка, фартух пов’язані криво, а квітка не вручили, а швидше ткнули їм в обличчя, – перемоги такого кавалеру не бачити. Переможцем оголошується самий галантний і турботливий кавалер
».
Хочеться скрикнути: отакої! Чоловіча галантність асоціюється зі майстерністю хлопця вдягти на дівчину фартух і хустку та подарувати їй квіти. Втім, подібні сценарії є сумним відображенням реалій нашого суспільства. За декларативним звеличенням жіночих господарських вмінь приховується знецінення репродуктивної праці, тобто діяльності, пов’язаної з народженням, виховання дітей та підтримкою життєдіяльності родини (хатня праця, піклування про дітей, хворих, літніх членів родини). Ця діяльність є жіночою відповідальністю у переважній більшості українських сімей. Так, за даними соціологів:
·
у 59% сімей вихованням дітей займається жінка;
·
тільки 2% татів беруть відпустку по догляду за дитиною;
·
середня кількість часу, який витрачають на буденну працю заміжні українські жінки, є найбільшою в Європі –
24 години на тиждень
.
ЯКА АЛЬТЕРНАТИВА?
·
дізнайтеся про
історію свята 8-го березня
, проведіть вікторину серед учнів/учениць, мам/ батьків на цю тему;
·
підвищуйте самооцінку дівчат, не зводьте образи жінок до «Прекрасної статі», «Леді», «Берегині», підберіть для заходу мотиваційні відео (наприклад, «
Як дівчинка
», «
Dove. Самооцінка
»);
·
говоріть про таланти, особистісні досягнення та успіхи дівчат, їх мам та бабусь,
·
розкажіть про відомих науковиць, письменниць, спортсменок (допоміжним буде ресурс «
Гендер в деталях
»), запросіть успішних сучасниць на зустріч з учнями/ученицями;
·
поясність хлопцям та дівчатам, що таке сексизм, гендерні стереотипи та навчіть їх боротися з власними упередженнями відносно дівчат та жінок.
Олена Стрельник
1 коментар:
Алла Зажерило
10 січня 2019 р. о 17:37
Цікаво. Дякую за "свіжий" погляд і думки.
Відповісти
Видалити
Відповіді
Відповісти
Додати коментар
Завантажити більше...
Новіша публікація
Старіша публікація
Головна сторінка
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Цікаво. Дякую за "свіжий" погляд і думки.
ВідповістиВидалити