Без розуму ні сокирою рубати, ні личака в'язати. Борода не робить мудрим чоловіка. В умілого і долото рибу ловить! Вік живи — вік учись. Вчення в щасті красить, а в нещасті тішить. Вченому світ, а невченому тьма. Гарно того вчити, хто хоче все знати. Голова без розуму, як ліхтарня без свічки. Голова не на те, щоб тільки кашкет носить! Грамоти вчиться — завжди пригодиться. Грамотний — видющий і на все тямущий. Дарма, що малий, а й старого навчить! Де старий спотикнеться, там нехай молодий добре напнеться! Дивиться рідко, та густо бачить. Догана мудрого більше стоїть, як похвала дурного. Жалів вовк кобилу лишив хвіст та гриву. За битого двох небитих дають, та й то не беруть. За дурною головою рукам і ногам немає спокою. За одного вченого дають десять невчених. За одного грамотного сім неграмотних дають. Знає, на чім світ стоїть! Знання робить життя красним. І з сивою бородою не все розум приходить! І сила перед розумом никне! Книга вчить, як на світі жить. Кожна голова має свій розум. Кожна пригода — до мудрості дорога. Людей питай, а свій розум май! Молоде орля, та вище старого літає! Мудра голова не дбає на лихі слова. Мудрій голові досить два слова! Мудрий не все каже, що знає, а дурень не все знає, що каже. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Найшла коса на камінь. На те й голова, щоб у ній розум був. Навчай інших — і сам навчишся. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить. Наука не йде на бука! Наука не пиво: в рот не віллєш! Науки ні вода не затопить, ні огонь не спалить. Незнайко на печі лежить, а знайко по дорозі біжить. Не бажай синові багатства, а бажай розуму! Не суньте рило не у своє діло ((рос.) Не суньте нос не в свой вопрос) Не краса красить, а розум. Не кажи гоп, поки не перескочиш. Не лінися рано вставати та змолоду більше знати! Не на користь книжку читать, коли вершки лише хапать. Не перо пише, а розум. Не питай старого, а бувалого. Обіцянка - цяцянка, а дурневі радість. Один розум добре, а два ще краще! Одна розумна голова добре, а дві ще краще! Око бачить далеко, а розум ще дальше. Перемагай труднощі розумом, а небезпеку — досвідом! Пташка красна своїм пір'ям, а людина — своїм знанням. Треба розумом надточити, де сила не візьме. У сусіда ума не позичиш. Усякому на старість розуму прибавиться. Учений іде, а неук слідом спотикається. Учись змолоду — пригодиться на старість! Учись — на старість буде як нахідка! Розумний батько сина опитати не соромиться. Розумний всякому дає лад. Розумну річ приємно й слухать. Розум — скарб людини. Сила без голови шаліє, а розум без сили мліє. Сила та розум — краса людини. Сила уму уступає! Скільки голів, стільки й умів! Старого горобця на полові не обдуриш. Хороший рибак по кльову мусить знати, як рибку звати. Хто вчиться змолоду, не зазнає на старість голоду. Хто грамоти вміє, той краще сіє. Хто добре учиться, той буде й добре робить. Хто знання має, той мур зламає. Хто людей питає, той і розум має. Хто хоче багато знати, тому треба мало спати. Чого Івась не навчиться, того й Іван не буде знати. Чоловік розуму вчиться цілий вік. Шануй учителя, як родителя! Щастя без розуму — торбина дірява. Що в молодості навчишся, то на старість як знайдеш. Що голова, то й розум! Що знаєш, що вмієш, те за плечима не носить. Щоб часом дарма не блудить, чужого розуму питайся. Як одступиш од грамоти на аршин, то вона од тебе на сажень. Яка головонька, така й розмовонька! Які літа — такий розум!

Про автора


Посада : учитель української мови та літератури
Місце роботи: Благовіщенський академічний ліцей "Лідер"
Освіта: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2011
Педагогічний стаж: 13 років
Кваліфікаційна категорія: вища 
Педагогічне звання: старший вчитель. 
Вітаю, шановний відвідувачу!
Дуже рада, що ти знайшов час, щоб завітати до мого блогу.

У 2010 році я отримала диплом бакалавра в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини, вступила до магістратури і вирішила, що час розпочинати свій педагогічний шлях.
З 1 вересня розпочала роботу в школі села Грушка. Дуже рада, що потрапила до школи, де працювало багато досвідчених вчителів-філологів, котрі залюбки ділилися досвідом, знаннями, педагогічною майстерністю. 
З 1 вересня 2021 року перейшла працювати до школи, яку 15 років назад закінчила сама, до Благовіщенського академічного ліцею "Лідер".
Вважаю, що у сьогоднішніх реаліях, за невеликої кількості виділених годин для вивчення навіть об’ємних та складних тем,  не можна говорити про застосування тієї чи іншої технології у повному обсязі. У своїй практиці застосовую лише елементи деяких технологій: традиційного, інтерактивного та проблемного навчання, розвитку критичного мислення, проєктні та ігрові.
За можливості, уроки планую відповідно до таксономії Б. Блума і, залежно від етапу пізнавальної діяльності, використовую різні методи та прийоми. 
На етапі запам’ятовування та розуміння: робота з картками-сорбонками, активне слухання, веббінг, кластер, «Денотатний графт», «Коротше – ще коротше», робота в соціальних мережах (створення дописів, коментування тощо)
На етапі застосування: створення асоціацій, візуалізація матеріалу, компресія текстів, тексти нової природи (віршокартинки, хмари слів, пантбуки, тревелбуки, антибуки), навчальні ігри (лото, доміно, «Реставратор»), концептуальні таблиці.
На етапі аналізу: «Класифікація», «Лови помилку!», «Редактор», «Я беру тебе з собою», створення реклами, коміксів, кроссенси, ведення сторінок героїв у соцмережах.
На етапі синтезу: «Діамант», «Сенкан», ПОПС, РАФТ, прийом вживлення, тексти нової природи (лепбуки, плейкасти, печі-кучі), мешапи, фанфіки, комікси,  розробки ігор.
На етапі оцінки: «Рюкзак», «Валіза», «Це мені знадобиться, тоді…», суди, дискусії, репортажі.
Надзвичайно важливим етапом вважаю рефлексію, яку проводжу, як у кінці уроку, так і при виконання різних завдань протягом нього. Для цього користуюся прийомами: «Дайвінг», «Однохвилинне есе», «Мішень», ПОПС, влоги-рефлексії.
При підготовці до ЗНО найчастіше використовую «відновлюваний метод»,  картки-сорбонки, тренувальні картки із типовими завданнями, візуалізації, асоціативні картинки, кроссенси, лінії часу, картки-Quizlet.
Дистанційне навчання стало справжнім викликом 2020 року, проте, вважаю, що у всьому треба шукати позитивні моменти. Саме завдяки дистанційному навчанню ми з учнями отримали необмежений доступ до інтернету та он-лайн сервісів, які не завжди доступні при офлайн навчанні. Онлайн-уроки я проводила на платформі ZOOM, відеоуроки готувала за допомогою програм Microsoft Office, контроль та зворотній зв'язок забезпечувався через GoogleФорми, МійКлас та чати у месенджерах.
Останнім часом і під час традиційних уроків, а особливо під час дистанційного навчання, застосовую формувальне оцінювання: лінійку досягнень, таблицю «ЗХД», критеріальну матрицю, чеклист.
На різних етапах уроку також використовую ІКТ: для заучування матеріалу  - Quizlet, Piktochart, продукти Microsoft; для створення наочності - Google, Microsoft Sway, Prezi, Рowtoon, дошки Tilda та Padlet, StoryBoardThat; для узагальнення знань – Mindmeister, Popplet, Time.graphics, Symbaloo (у цих програмах працюють учні); для контролю та зворотнього зв’язку – GoogleФорми, МійКлас, спільні документи Microsoft Onenote.
Коли я навчалася у 9 класі, до моїх рук потрапила книга А. Макаренка «Педагогічна поема», я прочитала там фразу, з якою й тоді погоджувалася як учениця, а після 10 років роботи вчителем, вона стала ще більш актуальною для мене: «впевнене і чітке знання, уміння, майстерність, … постійна готовність працювати – ось що захоплює дітей найбільше». 
Мені пощастило мати вчительку, яка стала для мене прикладом надзвичайної витримки, професіоналізму та педагогічної майстерності. Моя мета – стати таким учителем для своїх учнів, тому ніколи не припиняю самоосвіти. 
При роботі з учнями ставлю за мету навчити дітей активно мислити, аналізувати, осмислювати, робити висновки, врешті-решт просто думати. А з такими уміннями, вони зможуть досягнути будь-яких висот!