Без розуму ні сокирою рубати, ні личака в'язати. Борода не робить мудрим чоловіка. В умілого і долото рибу ловить! Вік живи — вік учись. Вчення в щасті красить, а в нещасті тішить. Вченому світ, а невченому тьма. Гарно того вчити, хто хоче все знати. Голова без розуму, як ліхтарня без свічки. Голова не на те, щоб тільки кашкет носить! Грамоти вчиться — завжди пригодиться. Грамотний — видющий і на все тямущий. Дарма, що малий, а й старого навчить! Де старий спотикнеться, там нехай молодий добре напнеться! Дивиться рідко, та густо бачить. Догана мудрого більше стоїть, як похвала дурного. Жалів вовк кобилу лишив хвіст та гриву. За битого двох небитих дають, та й то не беруть. За дурною головою рукам і ногам немає спокою. За одного вченого дають десять невчених. За одного грамотного сім неграмотних дають. Знає, на чім світ стоїть! Знання робить життя красним. І з сивою бородою не все розум приходить! І сила перед розумом никне! Книга вчить, як на світі жить. Кожна голова має свій розум. Кожна пригода — до мудрості дорога. Людей питай, а свій розум май! Молоде орля, та вище старого літає! Мудра голова не дбає на лихі слова. Мудрій голові досить два слова! Мудрий не все каже, що знає, а дурень не все знає, що каже. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Найшла коса на камінь. На те й голова, щоб у ній розум був. Навчай інших — і сам навчишся. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить. Наука не йде на бука! Наука не пиво: в рот не віллєш! Науки ні вода не затопить, ні огонь не спалить. Незнайко на печі лежить, а знайко по дорозі біжить. Не бажай синові багатства, а бажай розуму! Не суньте рило не у своє діло ((рос.) Не суньте нос не в свой вопрос) Не краса красить, а розум. Не кажи гоп, поки не перескочиш. Не лінися рано вставати та змолоду більше знати! Не на користь книжку читать, коли вершки лише хапать. Не перо пише, а розум. Не питай старого, а бувалого. Обіцянка - цяцянка, а дурневі радість. Один розум добре, а два ще краще! Одна розумна голова добре, а дві ще краще! Око бачить далеко, а розум ще дальше. Перемагай труднощі розумом, а небезпеку — досвідом! Пташка красна своїм пір'ям, а людина — своїм знанням. Треба розумом надточити, де сила не візьме. У сусіда ума не позичиш. Усякому на старість розуму прибавиться. Учений іде, а неук слідом спотикається. Учись змолоду — пригодиться на старість! Учись — на старість буде як нахідка! Розумний батько сина опитати не соромиться. Розумний всякому дає лад. Розумну річ приємно й слухать. Розум — скарб людини. Сила без голови шаліє, а розум без сили мліє. Сила та розум — краса людини. Сила уму уступає! Скільки голів, стільки й умів! Старого горобця на полові не обдуриш. Хороший рибак по кльову мусить знати, як рибку звати. Хто вчиться змолоду, не зазнає на старість голоду. Хто грамоти вміє, той краще сіє. Хто добре учиться, той буде й добре робить. Хто знання має, той мур зламає. Хто людей питає, той і розум має. Хто хоче багато знати, тому треба мало спати. Чого Івась не навчиться, того й Іван не буде знати. Чоловік розуму вчиться цілий вік. Шануй учителя, як родителя! Щастя без розуму — торбина дірява. Що в молодості навчишся, то на старість як знайдеш. Що голова, то й розум! Що знаєш, що вмієш, те за плечима не носить. Щоб часом дарма не блудить, чужого розуму питайся. Як одступиш од грамоти на аршин, то вона од тебе на сажень. Яка головонька, така й розмовонька! Які літа — такий розум!

пʼятниця, 15 грудня 2017 р.

Використання вітагенних технологій на уроках української мови та літератури


У свїй педагогічній практиці, на уроках української мови та літератури, часто використовую вітагенні технології.
Вітагенне навчання грунтується на актуалізації життєвого досвіду особистості. Тобто, ми маємо знайти в досвіді учня щось таке, на що ми могли б опертися під час вивчення нового матеріалу.
До вітагенних технологій належать такі прийоми:
  1. актуалізація вітагенного досвіду;
  2. натхнення;
  3. аналогій;
  4. ретроспективного аналізу;
  5. історичної синхронізації;
  6. олюднення.
Розгляньмо кожен з них детальніше.
Прийом актуалізації вітагенного досвіду — це найпростіший і давно відомий педагогам прийом ,коли ми прямо запитуємо в учнів:
  • Чи чули ви колись про ...?
  • Що ви знаєте про ... ?
Таким чином дізнаємося чи мають діти хоч якесь уявлення чи на якому рівні їх знання про виучуваний матеріал.
Прийом натхнення полягає в написанні творів, есе, статей на теми типу: “У світі звуків”, “Країна Граматика”, “Світ людей очима вовка” і т. д.
Від написання простих творів та есе, цей прийом відрізняється тим, що найчастіше у таких творах учні намагаютьсч приписати людські якості мовним чи літературним поняттям, розкриваючи таким чином глибинний зміст освітніх процесів.
Прийом аналогійполягає у проведенні параллей між новим навчальним матеріалом і якимись відомими реаліями із життя учнів. Наприклад, у класі, де навчаються близнюки, під час вивчення теми “Омоніми”, можна запропонувати учням порівняти близнюків, які однакові ззовні ,але із зовсім різними характерами. Так само, як омоніми, котрі пишуться і звучать однаково, але мають зовсім різні значення.
Прийом ретроспективного аналізу — це бесіди на теми типу: “Якби поет погодився на пропозицію Бертольдо і став придворним”, “Як склалася б доля Чіпки, якби його батько помер, а не порушив закон?”.
За допомогою таких бесід учні вчаться розглядати проблеми з різних боків, іноді з зовсім неочікуваних та висловлювати свої думки, навіть якщо вони суперечать думці більшості.
Прийом історичної синхронізації. Я вважаю, що цей прийом покликаний показати учням, що протягом усього свого розвитку українська культура була і є частиною великої європейської культури. Також, під час вивчення літературних творів ми маємо звернути увагу учнів на те, чому у творі порушену ту чи іншу проблему, чому взагалі автор обрав дану тему, для якої аудиторії написано твір і з якою метою, що на це все повпливало?
Наприклад, вивчаючи комедію Миколи Куліша“Мина Мазайло”(1928р.) ми не можемо не звернути увагу учнів на політичні процесив Україні того часу, тим паче, що вони вже вивчали період “українізації” на уроках історії, тому можуть вести грунтовну бесіду.
Особисто я, завжди звертаю особливу увагу дітей на пророчі слова дядька Тараса (думаю, це думка самого автора): “Їхня українізація — це спосіб виявити всіх нас, українців, а тоді знищити разом, щоб і духу не було...”
Прийом олюднення.Цей прийом дещо перекликається з прийомом натхнення, проте, якщо там учні пишуть твори, намагаючись надати людських якостей мовним чи літературним поняттям, то тут сам учитель користується цим способом, щоб пояснити новий матеріал, щоб зробити його більш приземленим, зрозумілим для учнів, щоб вони могли його не просто запамятати, а глибоко усвідомити.
Наприклад, вивчаючи просте речення у 5 класі, можна пояснити учням, що головні члени речення, ніби батьки (тато і мама) без яких не може зявитися нова сімя. Другорядні ж члени речення, як дітки. У деяких сімях діток зовсім немає, в одних дітей багото, в інших — мало.
Звісно, хочу наголосити, що усі ці прийоми, як і будь-які інші, не повинні стати самоціллю вчмтеля, вони мають залишатися лише засобами досягнення головної мети — усвідомлення учнями нового матеріалу.
Головне не захоплюватися!


Немає коментарів:

Дописати коментар