Без розуму ні сокирою рубати, ні личака в'язати. Борода не робить мудрим чоловіка. В умілого і долото рибу ловить! Вік живи — вік учись. Вчення в щасті красить, а в нещасті тішить. Вченому світ, а невченому тьма. Гарно того вчити, хто хоче все знати. Голова без розуму, як ліхтарня без свічки. Голова не на те, щоб тільки кашкет носить! Грамоти вчиться — завжди пригодиться. Грамотний — видющий і на все тямущий. Дарма, що малий, а й старого навчить! Де старий спотикнеться, там нехай молодий добре напнеться! Дивиться рідко, та густо бачить. Догана мудрого більше стоїть, як похвала дурного. Жалів вовк кобилу лишив хвіст та гриву. За битого двох небитих дають, та й то не беруть. За дурною головою рукам і ногам немає спокою. За одного вченого дають десять невчених. За одного грамотного сім неграмотних дають. Знає, на чім світ стоїть! Знання робить життя красним. І з сивою бородою не все розум приходить! І сила перед розумом никне! Книга вчить, як на світі жить. Кожна голова має свій розум. Кожна пригода — до мудрості дорога. Людей питай, а свій розум май! Молоде орля, та вище старого літає! Мудра голова не дбає на лихі слова. Мудрій голові досить два слова! Мудрий не все каже, що знає, а дурень не все знає, що каже. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Найшла коса на камінь. На те й голова, щоб у ній розум був. Навчай інших — і сам навчишся. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить. Наука не йде на бука! Наука не пиво: в рот не віллєш! Науки ні вода не затопить, ні огонь не спалить. Незнайко на печі лежить, а знайко по дорозі біжить. Не бажай синові багатства, а бажай розуму! Не суньте рило не у своє діло ((рос.) Не суньте нос не в свой вопрос) Не краса красить, а розум. Не кажи гоп, поки не перескочиш. Не лінися рано вставати та змолоду більше знати! Не на користь книжку читать, коли вершки лише хапать. Не перо пише, а розум. Не питай старого, а бувалого. Обіцянка - цяцянка, а дурневі радість. Один розум добре, а два ще краще! Одна розумна голова добре, а дві ще краще! Око бачить далеко, а розум ще дальше. Перемагай труднощі розумом, а небезпеку — досвідом! Пташка красна своїм пір'ям, а людина — своїм знанням. Треба розумом надточити, де сила не візьме. У сусіда ума не позичиш. Усякому на старість розуму прибавиться. Учений іде, а неук слідом спотикається. Учись змолоду — пригодиться на старість! Учись — на старість буде як нахідка! Розумний батько сина опитати не соромиться. Розумний всякому дає лад. Розумну річ приємно й слухать. Розум — скарб людини. Сила без голови шаліє, а розум без сили мліє. Сила та розум — краса людини. Сила уму уступає! Скільки голів, стільки й умів! Старого горобця на полові не обдуриш. Хороший рибак по кльову мусить знати, як рибку звати. Хто вчиться змолоду, не зазнає на старість голоду. Хто грамоти вміє, той краще сіє. Хто добре учиться, той буде й добре робить. Хто знання має, той мур зламає. Хто людей питає, той і розум має. Хто хоче багато знати, тому треба мало спати. Чого Івась не навчиться, того й Іван не буде знати. Чоловік розуму вчиться цілий вік. Шануй учителя, як родителя! Щастя без розуму — торбина дірява. Що в молодості навчишся, то на старість як знайдеш. Що голова, то й розум! Що знаєш, що вмієш, те за плечима не носить. Щоб часом дарма не блудить, чужого розуму питайся. Як одступиш од грамоти на аршин, то вона од тебе на сажень. Яка головонька, така й розмовонька! Які літа — такий розум!

понеділок, 27 листопада 2017 р.

25 листопада проведено ІІ етап Міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика

Пропонуємо переглянути завдання та відповіді  ІІ етапу  Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика у 2017-2018 н.р. для учнів 3-11 класів.



Завдання ІІ етапу ХVІІI Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

3 клас


  1. Склади казку за однією з тем.
  2. Як Мишка з села у місто переселялася
  3. Куди вранці сни ховаються?
  4. Подарунок для Миколая
12 балів

  1. Склади два речення, в яких слово теплий вживалося б у прямому і в переносному значеннях.
    5 балів

  1. Прочитай. Запиши речення у правильному порядку, щоб утворився текст. Добери заголовок.
Ніколи їй лісом милуватися: усе працює, до зими готується. Та раптом червоний вогник блиснув між гілками! Чи слухали шепіт лісу? Тепле осіннє сонечко лагідно гладить чубчики кленам. Чи бували ви в лісі восени? Лиш де-не-де зашумить пустун-вітерець. Та це ж рудохвоста красуня – білочка.
7 балів  

  1. Запиши слова в алфавітному порядку. Підкресли слова, що мають кілька значень.
сонечко, листя, листок, равлик, ранок, бабуся, базіка, солодощі, ключ, клас, коса, лисички, опеньки, опівдні, ніс, ніжка, ніяково, простий, просити.                                                                                                5 балів
                                                                                                                                                  
  1. Визнач кількість звуків у кожному слові. До виділеного слова добери якомога більше спільнокореневих слів. Запиши їх.

Хрущ – …зв.;
зав’язати – …зв.;
джерельце – …зв.;
яблуня – …зв.;
мріяти – …зв.;                                                                               6 балів

.
Максимальна кількість балів – 35

Комунальний вищий навчальний заклад Київської обласної ради
«Академія неперервної освіти»
Відділ початкової освіти
2017
Завдання ІІ етапу ХVІII Міжнародного конкурсу
з української мови імені Петра Яцика

4 клас


  1. Склади і запиши твір за однією з запропонованих тем.
  2. Якщо я стану Президентом України…
  3. Мій власний робот-помічник
  4. Яка найбільша радість в світі?
                                                                                                                          12 балів

  1. Прочитай текст. До виділених слів добери українські відповідники. Запиши парами за зразком.
– Вітька! Гайда сюди! Подивись, який мені гаджет прикупили! Тут тобі все!– захоплено кликав однокласника Павлик, міцно стискаючи у руці новенький подарунок.
– Ото вже фейс задоволений! – коментував Павликове захоплення Максим.
– Дай глянути, пліз! – просила однокласниця Маринка.
– Окей! Без проблем! – погодився хлопчик. Він дуже пишався покупкою.  
 Зразок: Гаджет – …                                                                                                      6балів

  1. Прочитай вірш. Добери якомога більше синонімів до виділених слів. Запиши. З одним із дібраних слів склади і запиши речення.
Весною біля школи усім знайшлося діло:
Гуртом ямки копали і деревця садили.
Один Мишко тинявся і потирав долоні,—
Він був за консультанта у нашому загоні.
Г.Бойко                                         6 балів

  1. До кожного з поданих слів добери спільнокореневий іменник, прикметник і дієслово. Запиши.
Праця                   сад                    гра
                                                                                                                  6 балів
  1. 5Спиши слова. Постав наголос.
Одинадцять, олень, новий, помилка, загадка, завдання, тонкий, читання, кілометр, разом.
                                                                                                                          5 балів
                                 Максимальна кількість балів – 35

5 клас


  1. Напишіть.
9 червня багато країн відзначають Міжнародний день друзів. Хоча свято є неофіційним, та люди в цей день вітають близьких.  Це чудовий привід приділити увагу своїм приятелям, висловити теплі слова тим, хто поряд, адже щира дружба – велика цінність кожної людини.
Напишіть висловлення (до 1 стор.) з теми «Друг – це найкраще, що в тебе може бути, і найкраще, ким можеш бути ти» (Сенека).
                                                                                                                         24 бали
  1. Розшифруйте.
Розшифруйте  слова, до складу  яких уходять числа.  Запишіть два подібних слова.
100рона,  по3вожити,  за3мка,  пі2л,  100лиця.
7 балів
  1. Поясніть.
 Поясніть значення фразеологізмів.  Із двома (за вибором) складіть речення.
Як вареник у маслі – …
Блукати  манівцями –…
Майнуло в голові –…
Мати голову на плечах –…
Не покладати рук – …
9 балів                                                                                
  1. Установіть відповідність.
Установіть відповідність між частинами речення, які утворюють прислів’я.  Запишіть їх, розставляючи пропущені розділові знаки.
Гостре словечко                щоб із криниці води напитися.
         Не кидай слова                  коле сердечко.
         Треба нахилитися             на вітер.       
4 бали
  1. Складіть.
Складіть і запишіть речення всіх видів за метою висловлення.
                                                                                                                         6 балів

Усього 50 балів

6 клас


  1. Напишіть.
 17 лютого –  День спонтанного прояву доброти. Сутність свята полягає в безкорисливому й безмежному прояві доброти стосовно всіх, хто поряд. Справжня доброта, на думку багатьох людей, не повинна чекати похвали або подяки. Головна нагорода за неї – щира радість інших людей. Залишатися добрим –  це не слабкість, а велика сила, яка допомагає вижити, залишитися людиною і зберегти в собі найкращі якості характеру.
Напишіть висловлення (до 1 стор.) з теми «Хай оживає істина стара: людина починається з добра» (М. Рильський).
24 бали
  1. Поясніть.
Поясніть значення фразеологізмів. Із двома (за вибором) складіть речення.
  Як риба у воді – …
 Обвести навколо пальця – …
 На голову вилізти –…
Не покладати рук –…
         Світла голова – …
9 балів
  1. Установіть відповідність.
Установіть відповідність між частинами речення, які утворюють прислів’я.  Запишіть їх, розставляючи пропущені розділові знаки.
Холодним  словом                          пригодиться на старість.
Учись змолоду                                буває гірко.
І від солодких слів                          серця не запалиш.
4 бали
  1. Доберіть синоніми.
Доберіть по чотири синоніми до слів.                                                 
Завірюха – …
Сказати – …
Ввічливий – …
6 балів
  1. Поясніть і запишіть.
Поясніть і запишіть значення слів. Складіть із ними речення.    
Талан – …
Талант – ….
  8 балів                                                                                               
                                                                                          Усього  51  бал

7 клас


  1. Напишіть.
22 квітня 1988 року дванадцять американських школярів запропонували відзначити День Землі, закликавши всіх людей підтримати цю природоохоронну акцію. Україна відзначає свято від 1991 року. Цього дня громадські організації проводять заходи, спрямовані на поліпшення стану навколишнього середовища, очищення водних джерел, озеленення, збереження заповідних об`єктів, поширення екологічних знань.
Усе може природа: нагодувати хлібом, напоїти зі своїх дже­рел, здивувати своєю красою. Одного лиш не може вона – захистити себе. Тому святий обов’язок охорони природи лягає на плечі тих, хто їсть хліб, п’є її воду, пишається її природою.
Напишіть замітку (до 1 стор.) до шкільної газети з теми «За нас ніхто природи не врятує».
                                                                                                               24 бали
  1. Перепишіть.
Перепишіть словосполучення, дописавши закінчення. Позначте рід іменників.

Широк… степ, головн… біль, далек… путь, дошкульн… нежить, сувор… журі, гірк… жовч.                                                                             
6 балів

  1. Запишіть.
Запишіть усі можливі варіанти словосполучень для позначення часу.
          06 год 15 хв –
5 балів
  1. Відредагуйте.
Відредагуйте словосполучення,  запишіть їх.
         Із-за  снігопаду запізнився на поїзд. Зустрінемося в десять годин. Сказати у двох словах. Захворіти грипом.  Дякую вас.   
5 балів

  1. Пригадайте й запишіть.
Пригадайте й запишіть 5 прислів’їв  із числівниками.              
10  балів
                                                                                                       Усього  50 балів

8 клас


  1. Напишіть.
          27 вересня –  Всесвітній день туризму. Його можуть відзначати не тільки люди, чий стиль життя пов’язаний із далекими мандрівками. Турист – це людина, яка прагне до пізнання. Навіть звичайний виїзд у природне довкілля далеко від буденної метушні для багатьох людей може стати туристичною подорожжю.
Поміркуйте й опишіть віртуальну подорож (до 1,5 стор) до певного місця рідної землі, яке ви хотіли б відвідати найбільше. Доберіть заголовок до тексту.
                                                                                                                    24 бали
  1. Перепишіть.
Перепишіть, знявши риски.
Сніго/пад, більш/менш, кінець/кінцем, хліб/сіль, біло/гривий, пів/дороги, на/пів/сон, фото/альбом, глухо/німий, рік/ у/рік, пліч/о/пліч, будь/що.
     6 балів
  1. Відредагуйте.
Відредагуйте подані словосполучення. Запишіть їх.                       
Відношення до людей, хворий ангіною, сподіватися кращого, опановувати знаннями,  сталося по неуважностімені повезло.
3 бали
                                                                                               
  1. Установіть відповідність.
Установіть відповідність між частинами речення, які утворюють прислів’я.  Запишіть їх, розставивши пропущені розділові знаки.  Визначте граматичну основу.
  Грамоти вчиться                                   й вовк не страшний. 
 Свого розуму                                            а старих не втрачай
 Дружній череді                                        завжди пригодиться.   
Нових приятелів наживай                       в чужу голову не вложиш.

10 балів

  1. Пригадайте й запишіть.
Пригадайте й запишіть 4 фразеологізми зі словом язик. Поясніть їх зміст.
                                                                                                                      8 балів 

                                                                                              Усього 51 бал

9 клас


  1. Напишіть.
5 грудня – Міжнародний день волонтера. Це свято відзначається щорічно від 1985 року. Свій вільний час волонтери присвячують суспільним справам, беручи участь у різноманітних акціях, програмах соціальної взаємодопомоги, культурного просвітництва тощо. Досить часто вони ризикують своїм життям, допомагаючи в ліквідації наслідків глобальних катастроф і природних катаклізмів чи інших надзвичайних ситуацій.
В Україні активно розвивається волонтерський рух. Це – доброчинна діяльність, що здійснюється фізичними особами на засадах неприбутковості, без заробітної плати, без просування по службі, заради добробуту та процвітання спільнот і суспільства в цілому.
Напишіть висловлення, що ви знаєте про волонтерський рух в Україні? (до 2 стор.) Доберіть заголовок до тексту.
24 бали

  1. Перепишіть.
Перепишіть, знімаючи риски та вставляючи, де потрібно, пропущені букви.
Контрас…ний, згар…ще, боро…ьба, раз/у/раз, одним/одно, п…ят…д…сят,  різ…б…яр,сніжин…ці,  облас…ний, піц…а, арф…ярка,  дит…ясла .
6 балів
  1. Утворіть.
Від запропонованих прикметників утворіть вищий і найвищий ступені порівняння.
 Поганий –
 Дорогий –
Високий –
6 балів
  1. Складіть речення.
Складіть і запишіть речення  зі словами.
На  пам’ять, напам’ять, у  середині, усередині, по  новому, по-новому. 
6 балів
  1. Пригадайте й запишіть.
Пригадайте й запишіть 6 фразеологізмів зі словом  голова.  Поясніть їх зміст.
 12 балів

                                                                                                    Усього – 54 бали

10 клас


  1. Напишіть.
Нас із дитинства навчають казати чарівне слово «дякую». Воно означає вдячність та повагу, а тому це слово вирішили вшанувати, запровадивши на його честь свято. Всесвітній день «Дякую» відзначають 11 січня за ініціативою ООН та ЮНЕСКО.
Запровадили таку дату, аби нагадати людям про можливість гарних манер і вміння висловлювати  вдячність. Цицерон писав: «Жодної якості я не хотів би мати такою мірою, як уміння бути вдячним. Бо почуття подяки – це не тільки найбільша чеснота, але й мати всіх інших чеснот».
Напишіть висловлення (до 2,5 стор.) з теми «Почуття подяки – надійний тест моральних якостей людини».      
24 бали
  1. Перепишіть.
Перепишіть речення, розставивши пропущені  розділові знаки.                  
  1. Тепер на жаль у мене тут нема більш примірника бо один я віддала професорові Кримському (Леся Українка). 2. Зрідка пролітали сніжинки й спадало в повільному танці останнє листя (О.Довженко). 3. Настане час і піде все в архів (Л.Костенко). 4. Нам із тобою видно по дорозі бо ішли й нікуди не прийшли (Л.Костенко). 5. Страшні слова коли вони мовчать коли вони зненацька причаїлись коли не знаєш з чого їх почать бо всі слова уже були чиїмись (Л.Костенко).
6 балів
  1. Укладіть.
Запишіть слова для словникового диктанту (16 слів) з теми «Написання прислівників і прислівникових сполучень».
8 балів
  1. Запишіть.
Запишіть приклади всіх видів односкладних речень, у дужках укажіть їх вид.
 5 балів
  1. Пригадайте.
Пригадайте й запишіть 6  фразеологізмів  зі словом нога (ноги) та поясніть їх зміст.
12 балів

Усього – 56 балів

11 клас

  1. Напишіть.
15 травня ввесь світ відзначає Міжнародний день сім’ї, установлений Генеральною Асамблеєю ООН у 1993 році. Головна його мета – привернути увагу громадськості різних країн до численних проблем сім’ї.
Сім`я завжди була й залишається берегинею людських цінностей, традицій і культури. Із неї починається життя людини, тут відбувається її формування як громадянина. Вона – джерело любові, поваги, солідарності та прихильності, те, на чому будується будь-яке цивілізоване суспільство.
Генеральний секретар ООН Кофі Анн говорив: «Коли зневажаються права однієї сім’ї – єдність всієї людської сім’ї, членами якої вони є, перебуває під загрозою».
Напишіть свої міркування (до 2,5 стор.) із приводу висловленої думки Кофі Анна у формі твору-есе.
24 бали                                                                                                   
  1. Запишіть.
Запишіть, як називають жителів (чоловіків і жінок) у Греції, Швейцарії, Китаї, Голландії, Болгарії, Україні.                                 
6 балів                                     
  1. Перепишіть.
Перепишіть  речення, розставивши пропущені розділові знаки.
  1. То не чорні хмари над Богуславом стояли то турки-яничари на місто напали людей ловили назад руки в’язали і в тяжку неволю далеко в Туреччину гнали (Р.Завадович). 2.На обрії  химерна поема гір (М.Рильський). 3.Весь довгий косогір звернений боком до Росі наче вкрив хтось найдорожчим килимом зітканим із ярої зелені й ніжного дивоквіту чубатого рясту небесно-блакитних пролісків шорстколистої медунки прозоро-салатної  пшінки кучерявого барвінку (І. Нечуй-Левицький).
6 балів
  1. Поясніть.
Поясніть значення слів. Складіть і запишіть із ними словосполучення.
Відносини – …
Стосунки – …
Взаємини – …
Відношення – …
8 балів                                                                                           
  1. Пригадайте.
Пригадайте й запишіть 6  фразеологізмів  зі словом зуб (зуби) та поясніть їх зміст.
  12 балів
Усього – 56  балів